Historik

Arne Johansson född och uppvuxen i Skänninge Östergötland började tidigt intressera sig för motorer och bilar. År 1939, blott fjorton år gammal, fick Arne sitt första jobb inom branschen och under åren 1947 och fyra år framåt körde han själv lastbil hemma i Skänninge.

 

Bussresor

Från 1951 var Arne anställd av Löwenborgs resebyrå i Stockholm som chaufför av långfärdsbussar. Att turista med buss hade blivit möjligt för den vanliga svensken. Oftast gick resorna inom landets gränser, som till Funäsdalen, som var ett populärt vinterresemål, men det blev mer och mer populärt även att resa söderut.

Det var alltid två chaufförer och en svensk reseguide med på turerna. Till Paris gick det regelbundet turistbussar under två år, så den staden blev grundligt känd och utforskad av busspersonalen.

Det var svenska folkdanslag som skulle uppträda i Österrike, besök på ölfestivaler i Tyskland, tulpanresor till Holland, liksom olika turer till de flesta europeiska länder och speciellt till dess huvudstäder, där det kunde vara nog så svårt att ta sig fram på smala gator i tät trafik.

Arne i bussuniform under 50-talet.
Arne i bussuniform under 50-talet.

Arne körde fjorton resor till Afrika, som vardera varade i 35 dagar. Det kunde vara väldigt varmt i bussen i juli månad och det fanns ingen luftkonditionering. Vid gränskontrollerna där det krävdes visum och deklaration var det alltid ett äventyr om man fick passera utan allt för mycket problem. Spännande var det dock att ha fått se så mycket av världen och dess olika kulturer och vyer.

Kerstin Kamprad och Arne Johansson träffades för första gången på Kristina Nilsson gården i Ljungby 1956, och efterföljande resa gick till Marrakech i Afrika. Det skulle bli fler gemensamma resor med tiden. Så småningom blev det vigsel och Arne avslutade kapitlet bussar och bosatte sig på Elmtaryd.

Arne Johanssons Åkeri

Nu blev det istället åkerinäring för Arne, som skaffade första bilen 1960. Sonen Kaj föddes 1964 och fick namnet genom föräldrarnas begynnelsebokstäver. Kerstin Arne Johansson. Arne körde för ASG till främst Holland, Belgien och Tyskland.

Hela familjen Johansson under en resa till Holland 1968, Kaj på stötfångaren och Arne med fru Kerstin.
Hela familjen Johansson under en resa till Holland 1968, Kaj på stötfångaren och Arne med fru Kerstin.

IKEA trafiken startade 1968 med en nyinköpt lastbil med trafik till det nya varuhuset i Kungens Kurva när det öppnade. Samtidigt gick två ASG-bilar på utlandet.

Från 1970-1971 var det dagligen fem bilar mellan Älmhult och Göteborg, samt två utlandsbilar. Ibland körde Arne någon av dessa. Vid enstaka tillfällen kunde familjen vara med på resan. Antalet anställda var nu 10 chaufförer. Fram till 1976 varvade hustrun Kerstin sin tid mellan arbete som sjuksköterska på Lasarettet i Ljungby, med hem och hushåll, samtidigt som hon var kamrer på maken firma. Nu började dock företaget bli för stort att administrera hemifrån och Per Gill anställdes för att sköta detta på kontoret i Älmhult. År 1987 anställdes även Lars Rosén, som året efter blev dess VD.

En karavan ASG-bilar på väg till Lissabon med ankarkätting över nyår i slutet av 60-talet med Arnes 76:a längst bort i bild.
En karavan ASG-bilar på väg till Lissabon med ankarkätting över nyår i slutet av 60-talet med Arnes 76:a längst bort i bild.

 

Nya ägare

År 1988 ombildades bolaget. Arne avslutade sin tjänst och överlät ägandet på sonen Kaj, samt Lars Rosén och Per Gill. Antalet anställda var då omkring 35 personer.

Lasse Rosén, Kaj Johansson och Per Gill. Foto: Lina Alriksson, <a href="http://www.scania.se/om-scania/mil/" target="_blank">Scania Mil</a>.
Lasse Rosén, Kaj Johansson och Per Gill. Foto: Lina Alriksson, Scania Mil.

Under moderbolaget Arne Johanssons Åkeri, bildades nu två dotterbolag, KAJ Utrikes och KAJ Inrikes. Utrikesbilarna bestod av sex Schenker-bilar, samt två ASG-bilar (nuvarande DHL). Inrikesbilarna, ett tiotal med lösflak och släp hade i stort sett endast IKEA trafik.

Ägandet av utrikesbilarna överläts delvis till chaufförerna, men åkeriet var fortfarande ansvarigt för administrationen, transport- och gods. Utrikesbilarna hade bra lönsamhet fram till 2002, men genom vikande lönsamhet avvecklades dessa i slutet av 2005. Man ökade istället antal inrikesbilar.

Bilarnas storlek ökade

Utlandsbilarna var 18 meter långa. För inrikesbilarna gällde länge 24 meter en lastvolym på 116 m3. För inrikesbilarna blev det 1997 tillåtet med längden 25,25 meter, bred 2,55 meter och lastkapacitet på 130 m3.

Kvalitet och miljö

Företaget var tidigt med i arbetet för miljöcertifiering i samarbete med Sveriges Åkeriförbund, och redan 1999 fick de sitt certifikat. Ambitionen är hög kvalitet, flexibilitet och att hålla tider för lastning och lossning. Personalvård är viktig och man tillhör sedan många år företagshälsovården. Vi har stor flexibilitet att tillmötesgå personalens önskemål om ledighet när chaufförerna önskar. Varannan fredag är en massör i tjänst och det är gratis massage för alla anställda.

Trafiksäkerhetscertifieringen erhölls 2004 i ett samarbete med Vägverket. I projektet fanns ett bidrag på 75 000 kronor vilket användes till montering av alkolås i fem bilar. Alla bilar är numera utrustade med detta.

Tankanläggningen

2009 ändrade KAJ Utrikes namn till KAJ Trading och som har öppnat en tankanläggning i Älmhult och gör detta i samarbete med Alwex i Växjö.

 

Arnes flaggskepp på 60-talet. En Scania LS76 Super.
Arnes flaggskepp på 60-talet. En Scania LS76 Super.

 

Text: Gunvor Karlsson, Agunnaryds Allehanda
Ett stort tack till Stefan Andersson från tidningen Klassiska Lastbilar för arkivbilderna.